ЦІКАВА ЛІНГВІСТИКА


Творення слів
(завдання з цікавого словотвору)

1. Четверте зайве
     У кожній групі назвіть слово непохідне або утворене відмінним від інших слів способом:
-         закуток, завиток, запічок, завулок;
-         учень, красень, ясень, крутень;
-         клубок, візок, мозок, лоток;
-         нижченаведений, самовдоволений, військовополонений, рівнобедрений.

                                            2. «Квартет»
       Що спільного у значенні слів: квартал (частина року), квартет    (чверть)?
 Чому байка І. Крилова називається «Квартет»? Яку назву носила б вона, якби йшлося про двох, пятьох, шістьох «музикантів»? (Дует, квінтет, секстет).

                                       3. Хто більше?
Напишіть якнайбільше слів, утворених за зразком:
         іменники – за…нок (затінок);
         прикметники – на…ий (надворний);
         прислівники – по…ому (по-нашому).
Назвіть спосіб утворення.

                                        4. Чи однакові?
Назвіть словотворчі суфікси у словах: курочка, голубочка, вазочка, торбочка.

                             Граймо у словникаря
Кілька учасників записують на своїх аркушах одне слово, бажано не коротке, наприклад, мовознавство, гідроелектростанція.
Завдання полягає в тому, щоб із літер джерельного слова за певний час (5 – 10 хв.) скласти якомога більше інших слів. Обмеження одне – записувати лише іменники, за домовленістю, загальні або власні.
Гідростанція
гра                іон              дар         ріг             оса          стяг
град              Індія          дріт        ряст         одяг        стан
гора              діра            роса                         стіна      
Гра у словникаря допомагає поглибити орфографічну грамотність учнів: якщо треба, щоб вони запам’ятали якесь нове слово або його правопис – достатньо дати його як джерельне слово: комп’ютерний, вагоноскладальний, шрифтоливарний.

                                         Іменник
               Назви істот і неістот. Власні і загальні назви
                                                
                                           Сховані слова
1. Впишіть у клітинки український переклад російських слів, у виділеному рядку прочитаєте назву цієі частини мови.
1. Лента. 2. Луч. 3. Искусство. 4. Колодец. 5. Воодушевление, сила, заряд. 6. Охотник. 7. Парикмахерская. 

1






2






3







4






5






6







7








               Відповідь
1. Стрічка. 2. Промінь. 3. Мистецтво. 4. Криниця. 5. Наснага.
6. Мисливець. 7. Перукарня.

2. Впишіть у клітинки відповідні іменники , у виділеному рядку прочитаєте слово «істоти».

1








2







3








4








5









6







             1. Особа, яка вирощує та доглядає садові рослини.
2. Велика травоїдна тварина, яка живе в Африці.
3. Український відповідник російського слова «почтальон».
4. Маленький сірий птах, який живе поблизу житла людини.
5. Фахівець зі складання різних машин, конструкцій.
6. Синонім слова «равлик».
     Відповідь
1. Садівник. 2. Носоріг. 3. Листоноша. 4. Горобець. 5. Монтажник.
6. Слимак.                                                  
                                               Хто більше?
За певний час (3 – 5 хв.) пропонується записати якнайбільше іменників.
1) Назви істот – люди за діяльністю, фахом, місцем роботи (шахтар, механізатор, учитель);  за місцем проживання або національністю (росіянин, українець, москвич, черкащанин);  за зовнішністю чи внутрішньою ознакою (здоровань, велетень, оптиміст);  за належністю до якоїсь партії, організації (піонер, атеїст, руховець);  тварини-ссавці (ведмідь, кінь, олень);  птахи (голуб, сокіл, пінгвін);  риби (короп, йорж, судак);  комахи (коник, цвіркун, метелик).
2) Назви неістот – рослини (явір, барвінок, суниці);  речі (циркуль, магнітофон, фломастер);  речовини (вапно, смола, віск);  приміщення (коридор, вестибюль, зал);  будівлі (дім, палац, ангар);  машини (верстат, агрегат, механізм);  явища природи (буран, землетрус, циклон).

                                Утвори іменник
Звертаючись по черзі до учасників гри, вчитель називає іменник – назву неістоти, пропонуючи швидко утворити назву істоти і назвати словотвірний суфікс. За кожну правильну відповідь зараховується бал.
Слова для гри: ліки, шахта, друк, стіл, школа, коса, кобза ( - ар; - яр); партія, армія, гвардія, Італія ( - ець;- єць);  робота, будова, ремонт, досвід
        (- н; - ик; - ів-н-ик);  трактор, машина, футбол, хокей, бандура, гітара
        ( -ист; -іст;-їст); Росія, Київ, Харків, Львів ( -анин; -янин)

                               Відмінювання іменників
                                      
                                      1. Сховані слова
Впишіть у клітинки іменники І відміни вказаної групи, і у виділеному вертикальному рядкуви прочитаєте назву цієї відміни.

1






2






3






4






5








              1. Тверда група: розділовий знак. (Крапка).
2. Мішана група: український переклад слова «сеть». (Мережа).
3. Мяка група: добірні військові частини.  (Гвардія).
4. Тверда група: верх (гори, дерева).  (Вершина).
5. Мішана група: синонім слова залишок.  (Остача).
                        
                                                   2. Вправи з ключем
Тема. Букви а(я), у(ю) в родовому відмінку однини іменників  ІІ   відміни.
Із поданих слів вибрати  й записати лише ті іменники, які мають
у Р. в. одн. закінчення –а.
      Клас, виток, чепурун, експорт, управлінець, терен,жираф, евкаліпт, аналіз, пасажир, розумник, віраж, віск, Омськ, зріст, вітер, супутник, асфальт, одноліток, імпорт, натурник, скрегіт, натюрморт, жир, евенк, табель, звіт, чепчик, імунітет, одеколон, натискач, односельчанин, бетон, суфікс, індекс, автобус.
Ключ. Якщо завдання виконано правильно, то за першою буквою слів прочитаєте українську приказку, яка відповідає російській «На чужой каравай рта не разевай». Одна умова – у вас не вистачатиме однієї букви, що позначає голосний звук, в українській мові з цієї букви не починається жодне слово. Доповніть її в необхідному місці – і матимете ключ.
Відповідь. Виток, чепурун, управлінець, жираф, евкаліпт, пасажир, розумник, Омськ, супутник, одноліток, натурник, евенк, табель, чепчик, натискач, односельчанин, суфікс, автобус.
В чуже просо не тич носа.

                          3. Згрупуй іменники
Ведучий повільно читає вголос іменники ІІІ відміни.
Завдання: записати їх в орудному відмінку однини у три стовпчики:
                               у  1-й – із подвоєнням приголосних;
                                       у 2-й – із апострофом;
                                       у 3-й – без апострофа, коли основа іменника
                                                    закінчується   двома приголосними.
          Слова для гри: бандероль, більшість, велич, верф, відвертість, віддаль, вірність, Волинь, глазур, єдність, зустріч, кіновар, користь, кров, любов, матір, міцність, мужність, Об, пам’ять, радість, розповідь, суміш, успішність, чверть, якість. 

                                      4. «Зайве слово»
У кожній групі слів – «зайве слово» - наприклад, іменник іншої відміни, або форма множини серед форм однини чи навпаки.
 Завдання. Записати «зайві» слова.
1) Івась, Михась, мазь, карась.
2) Деталь, медаль, педаль, кришталь.
3) Кіно, доміно, панно, вікно.
4) Ескімо, письмо,гальмо, кермо.
5) Скроні, долоні, коні, поні.
6) Матері, лікарі, журі, кухарі.
7) Міста, мета, доброта, висота.
8) Курча, свіча, дівча, галча.

                           5. Запитання для вікторини
        1. Які іменники не належать до жодної з відмін?
2. У яких відмінках (формах) іменників найчастіше чергуються    приголосні?  (У М. в. та Кл. ф. ІІ в. : луг – у лузі, луже).
3. Утворіть від прикметника глибокий іменники трьох різних відмін.
    (І – глибина; ІІ – глиб; ІІІ – глибочінь).
4. Назвіть кілька спільнокореневих іменників – назв істот, які належать до трьох різних відмін. (Гуска, гусак, гусеня; качка, качур, каченя).
5. Складіть кілька пар російських і українських словосполучень із іменниками, які мають у цих мовах різний рід і належать до різних відмін.
(Четкая подпись – чіткий підпис; резкая боль – різкий біль; широкая степь – широкий степ).
6. Які іменники мають два закінчення? (Складені: Нечуя-Левицького,
у школі-інтернаті).
7. Назвіть іменники із синонімічними та омонімічними закінченнями. (Брату і братові, кіньми і конями; брата (ІІ відміна, Р. і З. в.),
міста (ІІ відміна, Н. і  З. в.).

                       6. Відгадай і придумай речення
1. Назва деяких контор, відділів, установ.                (Бюро).
2.Пустеля в Центральній Азії.                                      (Гобі).
3. Австралійський сумчастий ссавець, який пересувається стрибками.
                                                                                                (Кенгуру).
4. Нахменший у світі птах, який водиться в Америці.             (Колібрі).
5. Окреме відділення у пасажирському вагоні,        (Купе).
6. Столиця Мексики.                                                         (Мехіко).
7. Виконання музичного твору одним інструментом або співаком.        (Соло).
8. Щит із показниками результатів на стадіоні.       (Табло).
9. Розділовий знак.                                                             (Тире) .
10. Улюблене заняття на дозвіллі.                                 (Хобі).
11. Держава на південному заході Південної Америки.            (Чилі ).


                                               Рід іменників
                                     1. Одним словом
(Ведучий читає короткі визначення, пропонуючи записати іменники подвійного (спільного) роду. Виграє той, хто безпомилково написав усі слова).
1. Той, хто любить багато говорити, базікати.            (Базіка).
2. Той, хто цурається фізичної, чорної праці.             (Білоручка).
3. Вередлива людина.                                                         (Вереда).
4. Той, хто нечітко вимовляє звуки.                               (Недоріка).
5. Неслухняна дитина.                                                        (Неслух).
6. Нетямуща, малознаюча, неосвічена людина.        (Неук).

                         2. Переклади слолвосполучення
Острая боль (гострий біль); красноватая сыпь (червонуватий висип);
барабанная дробь (барабанний дріб); железнодорожная насыпь (залізничний насип); подробная опись (докладний опис); горькая полынь (гіркий полин); Западная Сибирь (Західний Сибір); широкая степь (широкий степ).                              
                                             3. Добери прикметник
Іменники для гри. Чоловічого роду: біль, важіль, висип, насип, пензель, перекис, плющ, степ, степінь, ступінь, тунель, тюль, фарш, фестиваль, циркуль, шампунь, шніцель, щавель, щебінь, яструб.
Жіночого роду: акварель, ваніль, вермішель, вуаль, гортань, деталь, жовч, здобич, медаль, міль, ожеледь, папороть, печать, тінь, цвіль, форель, ціль, чверть, шерсть, шинель.

                                             4. Хто більше 
За 5 хвилин записати якомога більше іменників.
а) Чоловічого роду на –а, - я: бурлака, вельможа, воєвода, вояка, гайдамака, старшина, хлопчина, чоловяга, шуліка, юнга, Ілля, Микола;
б)  чоловічого роду на – о: безпалько, відлюдько, хлопчисько, дядько, здоровило, місяченько, парубійко, хвалько, чудило;
в) чоловічого роду на – е: вітрище, вовчище, кавунище, кожушище, комарище, зайчище, морозище, чоловічище;
г) спільного роду:бідолаха, вереда, волоцюга, задавака, замазура, зівака, зірвиголова, злюка, каліка, колега, ледацюга, лежебока, листоноша, невмивака, нечупара, недотепа, недоучка, незграба, нероба, нікчема, плакса, хитрюга.

                                        5. «Мозковий штурм»
1. Доведіть, що слово «туш» не можна вважати іменником подвійного роду.  (Туш (ч. р.) – музичний твір; туш (ж. р.) – спеціальна фарба).
2. Що треба зробити, щоб слово «чорногуз» стало іменником подвійного роду? (Дібрати синонім лелека, що є іменником подвійного роду).
3. Чи можна твердо запевняти, що іменники абрикос, банкнот, желатин, жираф, клавіш, манжет, недуг належать до чоловічого роду?  
(Ці іменники мають варіанти із закінченням – я, що належать до жіночого роду).
                                             Число іменників
                                       1. Хто більше?  
За 5 – 7 хвилин записати якнайбільше іменників, які мають лише:
1) форму множини: вила, граблі, кліщі, кусачки, ножиці, обценьки, трійчата, щипці, ворота, двері, меблі, нари, ясла, джинси, шаровари, штани, вершки, висівки, ласощі, макарони, жнива, опади, радощі, грубощі, лінощі, труднощі, зарості, джунглі, Альпи, Карпати, Курили, Піренеї, Суми, Філіппіни;
2) іменники, які мають лише форму однини: дітвора, малеча, молодь, юнацтво, студентство, жіноцтво, людство, Москва, Київ, Волга, Дніпро, Дунай, Дністер, Крим, Кавказ, Азія, Європа, Марс, Венера, асфальт, цемент, бетон, бензин, нафта, біг, плавання, їзді, світло, тепло, доброта, радість, гордість, вдячність,щастя;

                                            2. Будь уважним!
Записати іменники, які мають лише форму множини, в першу колонку, а іменники, які мають форму однини, – у другу колонку.
       Оплески, батьки, діти, канікули, ігри, санки, лижі, уста, губи, груди, очі, двері, вікна, ворота, панчохи, шкарпетки, грощі, копійки, ласощі, солодощі, цукерки,  дріжджі, консерви, макарони, вареники, порошки, зарослі, кущі, збори, дебати, суперечки.

                                               3. Вікторина
1. У яких власних назвах іменники лука, гора, вода мають лише форму множини, а іменники ріг, земля, церква – тільки форму однини?
(Великі Луки, Залізні Гори (Чехословаччина), Жовті Води, Кривий Ріг, Нова Земля, Біла Церква).
2. Які іменники, що мають лише форму множини, перетворюються на дієслова наказового способу, якщо в них змінити наголос? 
(Лови, найми, обійми…)
3. Пригадайте назви відомих літературних творів, до складу яких входять іменники, які мають лише форму множини. «Мандри Гулівера»
Дж. Свіфта; «Джунглі» Р. Кіплінга; «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
П. Мирного; «Альпи» О. Гончара; «Карпати» С. Скляренка).
4. Пригадайте кілька словосполучень, крилатих виразів з іменниками, що вживаються тільки у формі множини.  (Ні в які ворота не лізе; задля меблів (бути); грати в піжмурки з кимось).
5. У чому особливість іменників зашпори, витрішки, теревені, що мають лише форму множини?   (Кожен із них вживається лише з кількома дієсловами у виразах: зашпори зайшли (відійшли), витрішки продавати (купувати, ловити), теревені правити (розводити, точити).

                       Способи творення іменників  
                                   1. Одним словом
Ведучий називає спосіб творення іменників та коротке тлумачення його значення. Назвати відповідний іменник.
1. Суфіксальний спосіб: той, хто катається на ковзанах. (Ковзаняр).
2. Префіксальний: повторна реєстрація.  (Перереєстрація).
3. Складання: синонім слів пейзаж, ландшафт. (Краєвид).
4. Префіксально-суфіксальний: відсутність води. (Безводдя).
5. Перехід в іменник: другий місяць року. (Лютий).
6. Суфіксальний: житель Харкова. (Харківянин).
7. Префіксальний: синонім  слова біда. (Нещастя).
8. Префіксально-суфіксальний: приміщення під землею. (Підземелля).
9. Складання: селянин, який вирощує хліб. (Хлібороб).
10. Перехід в іменник: результат гри з рівним або нульовим рахунком.
      (Нічия).
11. Префіксальний: атака у відповідь на атаку ворога. (Контратака).
12. Префіксально-суфіксальний: місцевість уздовж берега моря.  (Узбережжя).
13. Перехід в іменник: пісня, яку співають, заколисуючи дитину. (Колискова).
14. Складання: синонім іменника горизонт. (Виднокруг, виднокіл, небокрай, небосхил).
15. Перехід в іменник: антонім слова минуле. (Майбутнє).
16. Суфіксальний: володар призу. (Призер).

                                    2. Хто більше?
 Ведучий записує на дошці  назви тематичних груп прикметників, які найчастіше переходять в іменники. Записати якнайбільше іменників, утворених у такий спосіб.
  1. Прізвища: Голодний.
  2. Клички тварин: Вірний.
  3. Особи за заняттям: ланкова.
  4. Приміщення: апаратна.
  5. Ліки: снодійне.
  6. Документи: накладна.
 
                                   3. Вікторина
1. Доберіть кілька прикметників, які можуть переходити в іменники, але  мають одночасно й іменники-синоніми з відповідними суфіксами .
    (Ледачий, ледар; мудрий, мудрець; дурний, дурень;бідний, бідняк).
2. Яким способом утворений іменник збіг? (Від дієслова збігати безафіксним способом).
3. Який із іменників підфарник, підсвічник, підпільник утворився не префіксально-суфіксальним, а суфіксальним способом? (Підпільник).

                                         Прикметник
                 Способи творення прикметників
                                      1. Змоделюй слово
         Моделі для гри. Префіксальний спосіб:  най____ий, пре____ий, над____ий, все____ий, пра____ий, за____ий, не____ий, при____ий, анти____ий.
   Суфіксальний спосіб: - авий, - явий, - атий, - ястий, - анний, - енний,
 – ивний, - истий, - ичний, – ічний,- аний, - евий, - овий, - ильний, - ичний,
- ський, - цький, - зький, - шній.

                                    2. Півслова за тобою
Наприклад: багато – багаторічна рослина.
Босо-, високо-, військово-, вогне-, вузько-, глибоко-, гостро-, густо-, дерево-, десяти-, коротко-, легко-, метало-, миро-, одно-, рівно-, само-, своє-, сонце-, твердо-, трубо-, червоно-, швидко-, широко-, яскраво-.

                                         3. Будь уважний
       Завдання. Назвати слово, від якого утворено прикметник, і суфікс, за допомогою якого він утворений.
      Наприклад: квартальний – квартал, -н-.
Дзеркальний, суфіксальний; бюрократичний, граматичний; колючий, гадючий; мускулистий, гостролистий; канікулярний, легендарний; спортивний, колективний; ласкавий, цікавий; національний, оригінальний.

                                               4. Одним словом
1. Префіксальний: дуже чудовий  (пречудовий).
2. Суфіксальний: з довгим дзьобом (дзьобатий).
3. Складання: солодкий із кислим присмаком (солодко-кислий).
4. Префіксальний: який охоплює весь народ (всенародний).
5. Суфіксальний: укритий квітами  (квітчастий).
6. Складання: який віє з південного сходу  (південно-східний).
7. Префіксальний: дуже давній (прадавній).
8. Суфіксальнгий: дуже великий (превеликий).
9. Складання: білий зі сріблястим відтінком  (сріблясто-білий).
10. Префіксальний: який не любить багато говорити (небалакучий,   неговіркий).
11. Суфіксальний: який говорить і діє по правді  (правдивий).
12. Складання: зроблений власними руками  (власноручний, саморобний).
13. Префіксальний: який перебуває при школі  (пришкільний).
14. Суфіксальний: який дає високий результат  (результативний).
15. Складання: який любить волю  (волелюбний).
16. Префіксальний: який виступає проти війни (антивоєнний).
17. Суфіксальний: з широкими плечима (плечистий).
18. Складання: з широкими плечима (широкоплечий).
19. Префіксальний: який має виняткову силу, могутність (всесильний, всемогутній).
20. Складання: стійкий до засухи (засухостійкий).
                                     5. Вікторина
1. Перекладіть українською мовою російські словосполучення:
                      натянутые отношения  (напружені стосунки);
                      почтенный возраст   (поважний вік);
                      вещественные доказательства  (речові докази);
                      плотная бумага  (цупкий папір).
2. Пригадайте кілька прикметників, які вживаються лише з одним чи   кількома іменниками.  (Вороний (кінь), глевкий (хліб), гнідий (кінь), двоюрідний (брат).
3. Доберіть кілька прислівїв і приказок, у яких прикметники перейшли в іменники.  (Весна ледачого не любить. Голодному і опеньки – мясо.
    Два хитрих мудрого не переважать. Чого розумний стидається, тим дурний величається. Старому та слабкому гори, як молодому. Заздрий від чужого щастя сохне.)

                     Якісні, відносні, присвійні прикметники
                                                                                 
                                               1. Кросворд
                   
   1







  2







  3







  4







  5







  6








              1. Такий, що має відтінок білого кольору.      (Білястий).
                2. Який любить багато говорити, сперечатися, сваритися. (Язикатий).
                3. Який виражає тугу, печаль; журливий.       (Жалібний).
                4. Синонім слова гарний.                                      (Красивий).
                5. Антонім слова білявий.                                      (Чорнявий).
                6. Який завжди підкоряється, не суперечить; слухняний.
                                                                                                        (Покірний).        
                                  
                                                  2. Виграє останній
            Виграє той, після кого ніхто не зможе назвати прикметника цієї групи.
         1. Розмір  (великий, високий, вузький, довгий, дрібний, короткий, куций,   малий,  низький, просторий, тісний, товстий, тонкий, широкий).
         2. Колір   (бежевий, бурий, вишневий, жовтий, зеленавий, зелений, землистий, золотистий, лимонний, оранжевий, рудий, румяний, рябий, яскравий, ясний).
         3. Смак  (гіркий, гіркуватий, гострий, смачний, солений, солодкий, терпкий).
         4. Температура  (жаркий, крижаний, спекотний, теплуватий, теплий, холодний).
         5. Внутрішні якості людини  (бадьорий, байдужий, веселий, відважний, відвертий, гордий, добрий, дотепний, завзятий, здібний, наївний, ніжний, обережний, розумний, смутний, тактовний, толерантний…)
                                            
                                      3. Загадки-жарти
         1. Який журавель не літає?                    (Криничний).
         2. Яким гребенем не розчісуються?    (Півничим).
         3. Яке поле не можна засіяти?              (Магнітне).
         4. Який вузол не можна розвязати?   (Залізничний).
         5. З якого посуду ніколи не їдять?        (Із порожнього).

      Ступені порівняння якісних прикметників
                                             1. Ланцюжок
   Напишіть подані нижче прикметники у вищому ступені.
   1. Важкий. 2. Дужий. 3. Вузький. 4. Мякий. 5. Тяжкий. 6. Товстий.
   7. Тонкий. 8. Хороший.
                                            
                                              2. Учись порівнювати
    Завдання.  Утворити вищий і найвищий ступінь (просту і складену форму).
    Слова для гри.  Близький, важкий, веселий, вузький, глибокий, гнучкий, гострий, дешевий, довгий, дорогий, завзятий, злий, короткий, крутий, легкий, милий, молодий, мудрий, мякий,простий, прямий, спілий, суворий, твердий, темний, теплий, тихий, товстий, хитрий, чіткий, швидкий.

                                                   3. «Своє» речення
     Утворити найвищий ступінь порівняння прикметників і скласти невеликі  речення пізнавального характеру.
      Слова. Короткий, високий, глибокий, широкий, великий, малий, швидкий, дорогий, рідний, твердий, міцний, важкий, легкий, товстий, тонкий, потужний, гуманний, важливий, справедливий.

                                                         4. Вікторина
1. Пригадайте кілька прислівїв та приказок із прикметниками вищого та   найвищого  ступенів порівняння.  (Воля дорожча за життя. Правда світліша за сонце. Нема гіршого ворога, як дурний розум. Голод – найкращий кухар).
2. Який якісний прикметник логічно не може мати  ступенів порівняння?        
       (Мертвий).
    3. Чи може найвищий ступінь порівняння прикметників утворюватися у 
     розмовній мові без префіксів?    ( Може – шляхом дублювання якісного прикметника високий-високий, чистий-чистий.)


                          Дієслово як частина мови
                                         1. Кросворд
                     
 1







 2







  3







  4







  5







  6







  7







  8








         1. Синонім дієслова доопрацювати.              (Доробити).
2. Бути в дійсності.                                           (Існувати).
3. Зливатися, поєднуватися.                                (Єднатися).    
4. Антонім слова веселитися.                              (Сумувати).
5. Антонім слів ламати, псувати.                        (Лагодити).
6. Синонім слова крутити (навколо осі).          (Обертати).
7. Настирливо просити що-небудь у когось.   (Вимагати).
8. Повертати до життя.                                          (Оживляти).

                                                 2. Уточни дієслово 
Завдання. Замінити у словосполученнях дієслова синонімами, які точніше і виразніше називають дану дію.
Словосполучення. Закрити очі (заплющити); дути на вогонь (дмухати); попасти в яблучко (влучити); опустити у воду (занурити); записати свої враження (занотувати); гратися з немовлям (бавитися); вжити на практиці (застосувати); надокучати балаканиною (набридати); наповнити автомашину цеглою (навантажити); гордитися успіхами (пишатися); запізнитися з відповіддю на лист (забаритися); думати над розвязанням задачі (міркувати).  

                                                 3. Добери антонім
Дружити (ворогувати), сваритися (миритися), любити (ненавидіти), поважати (зневажати), захищатися (нападати), вітатися (прощатися),схвалювати (осуджувати), доводити (спростовувати), визволяти (поневолювати), зявлятися (зникати), перебільшувати (применшувати), наближатися (віддалятися), будувати (руйнувати), стверджувати (заперечувати), озброювати (роззброювати).
                                         
                                        4. Добери синонім 
 Завдання.  Дібрати якнайбільше синонімів. За кожний дібраний синонім зараховується 1 бал. (мислити, міркувати, розмірковувати
Думати (мислити,міркувати, розмірковувати, гадати); хотіти (бажати, жадати, прагнути, воліти); кричати (волати, галасувати, репетувати, горланити, верещати); говорити (казати, розмовляти, балакати, базікати); сіяти ( ясніти, зоріти, променіти); виднітися (бовваніти, маячити, мріяти); перемогти (подолати, здолати, побороти); псувати (пошкоджувати, ламати, нівечити); будувати (зводити, споруджувати); жити (мешкати, проживати); діяти (чинити, коїти, робити); доглядати (пильнувати, стерегти, берегти); дивувати (вражати, приголомшувати, потрясати); прикрашати (оздоблювати, уквітчувати, закосичувати); хвилюватися (тривожитися, непокоїтися); вередувати (капризувати, коверзувати, комизитися).  
  
                                        5. Хто більше?
За 3 – 5 хв. пропонується записати якнайбільше фразеологізмів з дієсловами.
1. Прислівята приказки. (Було, та загуло. Ні сіло, ні впало. Як гукнеш, так і відгукнеться. Що посієш, те й пожнеш. Праця годує, а лінь марнує. Яке їхало, таке й здибало.)
2. Фразеологізми. (Пекти раків; накивати пятами, сушити голову; бити байдиків; грати першу скрипку; розбити глека; засукати рукава; кусати лікті; намилити вуха…)

                                             6. Віднови дієслово
Наприклад: місцем комусь… (поступитися).
Сухим з води (виходити). За ніс когось (водити). У три шиї когось (гнати). Слово комусь (давати). Крізь пальці на все (дивитися). Шкуру невбитого ведмедя (ділити). Насвій аршин щось (міряти). З ноги на ногу (переступати). Приклад комусь (давати). В скрутне становище (потрапляти). До відповідальності когось (притягати). До висновку (приходити). Вибачення в когось (просити). На шиї у когось (сидіти). Воду у ступі (товкти). За чужу спину (заховатися). Опір комусь (чинити).

                                                 7. Перехрестя
                            




3
















4


















Усі слова у цьому перехресті – дієслова в неозначеній формі.
       1. Синонім слова працювати  (робити).
       2. Антонім слова ходити   (стояти).
       3. Синонім слова гострити   (точити).
       4. Антонім слова написати   (стерти).  
                                
                                   8. Згрупуйте дієслова
Завдання. Розподілити дієслова на три групи:
                     а) які вживаються з –ся і без –ся;
                     б) які вживаються тільки з –ся;
                     в) які вживаються без –ся.
веселити                                вагатися                      благати
зосереджувати                    боятися                       блищати
задовольняти                       намагатися               блукати
починати                               пишатися                   загрожувати
рятувати                              метушитися             існувати

                                     9. «Мозковий штурм»
1. Пригадайте якнайбільше дієслів у різних формах, які співзвучні з іменниками в різних формах.  (Мило, шило, покривало, рило, світило, віз, ніс, клей, діти).
2. Поясніть, чи можна поза контекстом визначити точний зміст дієслів виривати, вити, налітати, поставити.    (Це омоніми).
3. Поясніть різницю у значеннях дієслів боронити і боронувати; зараховувати і заліковувати.
     (Боронити – захищати; боронувати – обробляти ріллю боронами; зараховувати – включати до складу; заліковувати – лікувати, загоювати щось).

                                Відмінювання дієслів
                                      1. Хто більше?
За певний час записати якнайбільше:
      а) дієслів із чергуванням голосних о – е   (возити – везу; носити – несу; водити – веду); е – и  (стерти – стирати; спертись – спиратись);
      б) дієслів із чергуванням приголосних:
           г – ж             (бігти – біжу);
          з – ж             (мазати – мажу);
          к – ч             (товкти – товчу);
           т – ч             (крутити – кручу);
    с – ш            (косити – кошу);
           д – дж         (ходити – ходжу);
          зд – ждж    (їздиш – їжджу);
          ст – щ          (чистити – чищу);
          п – пл          (ліпити – ліплю);
                  в – вл           (ловити – ловлю).   

                      Часи і способи дієслів 
                                            
                                          1. Згрупуй слова
Записати у три колонки – окремо теперішній, минулий і майбутній час.
зараз читаємо                    учора вивчали                   неодмінно перейду
тепер малюю                      нещодавно купили            ось-ось надійде
нині відпочиваю                 ненароком перекинув      незабаром прийдуть
у цю хвилину слухаю        змалку мріяла                    невдовзі поїдемо
                                              
                                             2. Хто більше
Записати якнайбільше прислівїв і приказок з дієсловами:
     а) теперішнього часу   (Правда суду не боїться. Правда очі коле. Як     дбаєш, так і маєш. Хто пізно ходить, той сам собі шкодить);
     б) минулого часу    (Пожалів вовк кобилу – зоставив хвіст на гриву. Попав, як швед під Полтавою. Задер носа – і кочергою не дістанеш. Високо літав,  та низько сів.);
     в) майбутнього часу  (Що посієш, те й пожнеш. Як гукнеш, так і відгукнеться. Сльозами горю не зарадиш. У дитини заболить пальчик, а в матері – серце.)

                                   3. У тій же особі 
Наприклад:  ходимо – ходімо.
                          Вивчаємо – вчімо;
                          дістаєш – дістань;
                          дізнаєтесь – дізнайтесь;
                          виконуємо – виконаймо;
                          змагаємось – змагаймось;
                          бережеш – бережи;
                          заощаджуємо – заощаджуймо;
                          обираєш – обирай;
                          прислухаєтесь – прислухайтесь;
                          листуємось – листуймось;
                          дбаєте – дбайте;
                          вирощуєте – вирощуйте;
                          звертаємось – звернімось;
                          передплачуєте – передплачуйте;
                          перевіряєте – перевірте. 

                                    4. Добери антонім
Згадай (забудь), заборони (дозволь), запаліть (загасіть), пригадайте (забудьте), сядьмо (встаньмо), пишщайтесь (соромтесь), заперечуй (стверджуй), погодьтесь (відмовтесь), засни (прснись), схваліть (засудіть), нагрій (охолоди), відступайте (наступайте), посилюй (послаблюй), підтвердьте (заперечте), наближайся (віддаляйся), розширюйте (звужуйте).

                                       5. Вікторина
1. Пригадайте дієслово, яке вживається тільки в наказовому способі.   (Стривай, стривайте).
2. Пригадайте кілька складних іменників, до яких входять дієслова наказового способу.  (Перекотиполе, горицвіт, пройдисвіт, варивода, Котигорошко, Нечуйвітер, Вернигора, Нечуй-Левицький)

              Займенник як частина мови
              
                  1. Добери речення із займенником
Наприклад.   Він узув братові кросівки. – Чиї кросівки він узув?
     1. Я ніс портфель сестри.  2. Додому ми йшли з товаришем.  3. Учениця 6-А класу стала переможцем у змаганнях з гімнастики. 4. Учитель послав мене по глобус.  5. Бабуся спекла нам смачні пиріжки. 6. Це ми хочемо зробити без сторонньої допомоги.

                                               2. Хто більше?
Записати якнайбільше словосполучень або речень, які містять займенники.
1. прислівїв і приказок.  (Не все те золото, що блищить. На тобі, небоже, що мені не гоже. Яка совість, така й честь. Не той друг, що медом маже, а той, що правду каже.)
2. Рядки з народних пісень. (Взяв би я бандуру та й заграв, що знав. Ніколи так буйно вона не цвіла.)
3. Народні загадки. (Хто завжди правду каже?  (Дзеркало). Що в хаті замерзає, а надворі ні?  (Вікно). Що можна бачити із заплющеними очима?  (Сон).

                                 3. Запитання-жарти
1. Які два займенники заважають автотранспортові? (Я, ми).
2. Які три займенники найчастіші?   (Ви, ми, ти).
3. Який займенник у спорті може задовольнити суперників, але розчарувати болільників?      (Нічия).

                                             4. Вікторина
   1. Антонім якого займенника є прикметником? (Свій – чужий).
2. Назвіть займенник, який не має називного відмінка.  (Себе).
3. Назвіть кілька сталих словосполучень із займенниками-антонамами.
    (І нашим і вашим; ні в сих ні в тих).

                         Розряди займенників
                              1. Добери синонім
Замінити в поданих реченнях виділені слова займенниками синонімічними і вказати їх розряд.
        1. Окремі уривки з поеми я вивчив напамять. (Деякі).
        2. Цілий (весь) вечір ми майстрували.
        3. Батьки кудись пішли, а діти залишились одні (самі).
        4. Ми ділили цукерки порівну: вийшло по три на брата  (на кожного).
           5. Тепер уже перший-ліпший (будь-який) учень нашого класу розвяже таку задачу.
                         
Числівник як частина мови
                                1. Хто більше?
За певний час (5 – 7 хв.) записати якнайбільше.
      1. Прислівїв та приказок, до складу яких входять кількісні числівники.  (Одна голова добре, а дві краще. Три мішки гречаної вовни наговорить. Без пяти хвилин хто. Сім потів зійде з кого. На всі сто.)
      2. Прислівїв та приказок, які містять порядкові числівники.
 (На перший погляд. Грати першу скрипку. Третього не дано. Пяте колесо до воза. Як собаці пята нога. Девятий вал. )
      3. Прислівїв та приказок, загадок, до складу яких входять збірні числівники.  Двоє третього чекають. Двоє через дорогу живуть, а один одного не бачать.)
      4. Назви художніх творів, які містять у собі числівники.
(Мені тринадцятий минало. Ой одна я, одна. (Т. Шевченко). Девять братів і десята сестра Галя. (Марко Вовчок).
     
                                              2. Будь уважним
Учитель повільно читає слова, які належать до різних частин мови.
Завдання.  Записати тільки числівники. Виграє той, хто зробив це безпомилково.
Слова.  Один, одинак, одиниця, одинокий, перший, первісний, першість, два, двоякий, подвійний, подвоєння, двоє, двоїться, другий, двійка, три, трикутник, потроїти, троє, десятка, десятирічка, десятеро, десятина, десятий, сотня,сотий, сторіччя, столітній.   

                                        3. Прочитайте слова
                                           ( Загадки-жарти )
На дошці записати слова, частини яких співзвучні з числівниками, записаними числами.
Г1а, пі2л, ві3ло, по3вожити, у3мання, за3мка, пер6,7я, мі100, 100рона, пі100лет, 100янка.

                                           4. Закінчи загадку
Звертаючись по черзі до кожного учня, вчитель голосно читає частину загадки, пропонуючи закінчити її, розгадати, вказати числівник і схарактеризувати його.
Наприклад.  Один баранець пасе тисячі овець.  (Місяць і зорі).
Числівники: один,  тисячі – кількісні, означають цілі числа, прості.
       1. Реве віл на сто гір… (на сто кроків, на сто потоків. – Грім).
2. Один біжить, другий летить…  (третій кланяється. – Вода, берег, очерет).
3. Сидить баба серед літа… (в сто сорочок одіта. – Капуста).
4. Сидить Марушка в семи кожушках… (хто її роздягає, той сльози проливає. – Цибуля).
5. Хто вранці ходить на чотирьох ногах… (удень – на двох, а ввечері - на трьох? – Людина).  
                  
                               Прислівник
                                          1. Кросворд
Прислівник з –руч-.
Замініть подані слова і словосполучення прислівниками з –руч-. Поясніть спосіб творення кожного з них.   



 руч





 руч








 руч









 руч






 руч





 руч




 руч


 руч




 руч



    
1. Обома руками.
2. Зліва.
3. Власними руками.
4. Поспіхом.
5. Справа.
6. Голими руками.
7. Поряд.
8. Добре, легкго, приємно.
9. Виготовляти руками.

Відповіді. 1. Обіруч.  2. Ліворуч.  3. Власноручно.  4. Нашвидкуруч. 
5. Праворуч.  6. Голіруч.  7. Поруч.  8. Зручно.  9. Вручну.

                     2. Пять «вередливих» прислівників
Згадайте 4 прислівники, які виражають значення впертості, вередливості та починаються на –на-. Поясніть правопос кожного з них.
(Наперекір, навмисне, навпаки, навиворіт, ).

                         







                           3. Наголос у прислівниках
Напишіть прислівники  впорожні, злегка, зопалу, наосліп, передовсім, позаторік, принагідно  так, щоб наголошений голосний стояв у заштрихованій клітинці.










































Відповідь.  Впорожні, позаторік, принаагідно, наосліп, злегка, зопалу,       передовсім.

                                                4. Лабіринт
Знайдіть і прочитайте шість прислівників, що не вживаються без –не-.
Примітка.  Можна рухатися в будь-якому напрямку, тільки не по діагоналі. Деякі слова мають по два варіанти прочитання.


к
і
п
о
п
в
е
к
і
а
а
д
е
з
н
е
д
о
о
н
н
а
б
н
е
р
е
ч
і
р
а

н
е
о
д
м
о
р

Відповіді.  Недоладно, недоречно, неодмінно, незабаром.невпопад, неподалік.

                      5. Гра – переклад «Анітелень»
Поясніть лексичне значення прислівника анітелень , підберіть до нього синоніми. Перекладіть подані слова і словосполучення українською мовою, спростувавши звинувачення в незнанні.
а









н









і









т









е









л









е









н









ь











1. Ни слова.
2. Неожиданно, внезапно.
3. Снизу, из-за чего-нибудь.
4. Наутек.
5. Изнутри.
6. Осуждающе, с укором.
7. На четыре части.
8. По крайней мере.
9. Отовсюду.

Відповіді.  Анічичирк, зненацька, спідсподу, навтікача, зсередини, докірливо, начетверо, принаймні, звідусіль.

                                6. Гра «Дзеркало»
Запишіть прислівники, які мають дво-, тричленну будову. Назвіть розряд за значенням кожного з них.
Можливий  варіант відповіді: коли-не-коли; всього-на-всього;
пліч-о-пліч; віч-на-віч; будь-де; де-небудь…






      

Немає коментарів:

Дописати коментар